Zaans Medisch Centrum
Employer branding, van strategie tot en met creatie.
Vraag
“De zorg kent landelijk extreme tekorten aan personeel. Een bekend probleem natuurlijk. Maar zeker in een regio met een vacaturedruk van 8:1, een relatief lage instroom van afgestudeerde MBO- en HBO-verpleegkundigen en niet in de laatste plaats een zeer lage arbeidsmobiliteit, is het voor een ziekenhuis als het ZMC alle hens aan dek. Met alleen het verkopen van vacatures komen we er niet.”
buro bundeling is gevraagd de basis op orde te brengen en het ZMC herkenbaar als werkgever in de markt te zetten. Challenge accepted, aan de slag!
Aanpak
Het werkgeversmerk komt net zo voort uit je identiteit (wat doe je, hoe en waarom) als je corporate merk. Je cultuur, identiteit, omgangsnormen en -waarden sturen je gedrag. Dat gedrag is natuurlijk terug te zien in patiëntbenadering, maar ook in de benadering van potentiële nieuwe medewerkers. Voor het ZMC hebben we er daarom bewust voor gekozen om vanuit 1 merkconcept te werken en in onderliggende boodschap te variëren per doelgroep, dus ook richting de potentiële kandidaat. Want, hoe sterker de vertaalslag vanuit het corporate merk naar de arbeidsmarkt boodschap, hoe eenduidiger, overtuigender en geloofwaardiger je overkomt.
De aanpak was zonder meer interactief en grondig. De eerste stap was het manifest maken van het ZMC-merk door het merkverhaal kort en bondig uit te werken. Tegelijkertijd hebben we met HR een wervingsplan uitgewerkt met de wervingsbehoeften op korte en middellange termijn. In een viertal werksessies met afdelingen met de grootste structurele noden is vervolgens praktische betekenis gegeven aan het merkmanifest. Een belangrijke focus hierbij is gelegd op de ‘merkbare’ cultuur binnen de diverse afdelingen, aansluitend op het belangrijkste baanaspect van werkzoekenden in de zorg.
Alle verkregen inzichten zijn daarna vertaald in een handzame website strategie en concept voor de korte én de langere termijn. Deze zijn als onderdeel van de briefing opgestuurd naar diverse realisatiepartijen. Ook na selectie van webbureau Get Noticed bleven we aangehaakt als bewaker van het concept, kartrekker en sparringpartner.
Resultaat
De basis is op orde gebracht. Het ZMC beschikt nu over een eenduidig uitgewerkt werkgeversmerk en een vertaling hiervan naar een frisse, conversie gedreven website die uitgebreide handvatten biedt om te ontdekken waar het ZMC als werkgever voor staat en gaat. Bovendien heeft de website bijgedragen aan de gezamenlijke trots van het bestaande personeel. Een zeer mooie en belangrijke bijvangst.
Tijdens de realisatie is er veel aandacht uitgegaan naar content. Alle (vacature)teksten, video’s én fotografie zijn consequent langs de lat van het merkmanifest gelegd en zoveel mogelijk vakgebied- of afdelingsspecifiek gemaakt op basis van verkregen inzichten.
Natuurlijk is dit pas het begin. De website en content spelen een belangrijke rol in de vervolgstappen: het zichtbaar maken van het ZMC als werkgever in online campagnes.
Krachten gebundeld met
Astronaut op aarde (creative copy), Beeldzeggend (videografie) en Get Noticed (website realisatie).