Reade
Van persona’s naar een doelgerichte website.
Vraag
”…Ontwikkel een online strategie voor de nieuwe website van Reade vanuit de doelen en positionering van Reade én behoeften en wensen van onze belangrijkste doelgroepen. Vertaal deze strategie naar een concept voor de nieuwe website reade.nl en een briefing voor realisatie…” Wederom een mooie uitdaging!
Aanpak
Reade wilde het grondig aanpakken. In een workshop persona en klantreisdenken zijn de doelgroepen voor de nieuwe site geprioriteerd. Daarna zijn er uitgebreide persona’s uitgewerkt en gevalideerd op basis van een focusgroep, een online enquête en meerdere 1 op 1 interviews. De persona’s zijn ingestoken op belangrijke kenmerken zoals type gedragingen, score op gezondheidsvaardigheden en de cliëntrol en hiermee breed inzetbaar gemaakt voor verschillende doeleinden binnen Reade.
Met deze solide basis zijn we aan de slag gegaan met de strategie van de website. Welke doelen heeft Reade met de nieuwe website? Welke onderdelen uit de klantreis moet de website ondersteunen? Hoe verhoudt de website zich tot andere (online) middelen? Op welke klankinzichten spelen we direct in en welke pakken we later op? En hoe laten we de nieuwe positionering ‘merkbaar’ terugkomen op de website? Met dit soort vragen zijn we aan de slag gegaan.
Op basis van de persona’s en de website strategie is een prototype uitgewerkt van enkele belangrijke flows over de website. En natuurlijk zijn deze getest bij respondenten uit de verschillende doelgroepen. De cirkel is weer rond. Laatste halte: het uitwerken van een uitgebreide briefing voor realisatie.
Resultaat
Reade heeft een frisse nieuwe website die de belangrijkste doelgroepen ondersteunt bij het regelen van zorg en voorbereiden op hun komst bij Reade en helemaal in lijn is met haar nieuwe merkpositionering.
Krachten gebundeld met
Amber van de Velde, UX-designer.