Waterschap Rijn en IJssel
Van strategie naar een taakgerichte website.
Vraag
“Onze huidige website is te veel binnenstebuiten gericht. Dit kan en moet anders. Help ons met een nieuwe doelgroepgerichte website, waarmee we de komende jaren vooruit kunnen. Betrek hierbij actief onze diverse doelgroepen uit ons werkgebied. Werk de inzichten uit de doelgroep uit in een meerjaren groeistrategie, een prototype wat getoetst kan worden bij de doelgroep en een programma van eisen voor de openbare aanbesteding.”
Aanpak
Om de wereld van de waterschappen nog beter te doorgronden, zijn we gestart met een interne blik. Aan de hand van diverse interviews en een werksessie ‘notenkraken’ met verschillende belangrijke interne stakeholders is een goed beeld ontstaan van de organisatie en haar doelgroepen, de visie en doelstellingen op dienstverlening, maar ook van de (technische) uitdagingen en gevoeligheden binnen het waterschap. Daarna was het tijd om met de doelgroep aan de slag te gaan!
Aan de hand van gestructureerde online interviews zijn eerder geïnventariseerde doelgroepinzichten gevalideerd, verder aangevuld en gevat in handzame webpersona’s. Vervolgens zijn deze aan de hand van focusgroepen met de belangrijkste doelgroepen aangevuld met user scenario’s en jobs to be done. De hoogste tijd voor creativiteit! Samen met een UX-designer hebben we ons enkele dagen opgesloten om de meest voorkomende user scenario’s uit te werken in user journeys over de website. Naast gebruiksgemak hebben we tevens gelet op micro-copy om de gebruiker optimaal te ondersteunen bij het bereiken van zijn doel op de site.
Laatste stap: een uitgebreide roadshow binnen het waterschap om diverse afdelingen enthousiast te maken voor het concept en het aanleveren van het programma van eisen voor de openbare aanbesteding. Ons werk zat erop.
Resultaat
Een toekomstbestendige website strategie en concept dat optimaal aansluit bij de taken en behoeften van de doelgroepen en het waterschap in de startblokken heeft gezet om de realisatie hiervan openbaar aan te kunnen besteden. Noot: de website is inmiddels gerealiseerd en gelanceerd.
Krachten gebundeld met
Amber van de Velde, UX-designer.